Background Image
Previous Page  10 / 20 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 10 / 20 Next Page
Page Background

10

AQUAVIT

1|2014

n

GRUNNLOVSJUBILEET

«For embedsgaardene paa landet rummet

i slutningen av 18de aarh. og fremdeles i

den tidsalder, som her foreligger, en stor

– for ikke at si den største – del av landets

høieste dannelse og av de sterkest drivende

kulturkræfter i landet. Hvad der fra dem

er utgaat av vækkende aandelig oplysning,

av veiledning i alt offentlig og kommunalt

stel, av kunnskapsmeddelelse om haand­

verk og jordbruk og anden praktisk bedrift,

kan bedre anes end paavises», skriver

kunsthistorikeren Carl Wille Schnitler i

boken

Slegten fra 1814

. Amtmannsgården

Stenberg på Østre Toten er en relikvie fra en

tid langt borte fra vår egen.

Vemod

Visst er det vemodig lesning å følge de ugifte

søsknenes siste år på Stenberg, det moderne

gårdsanlegget som ved en slags skjebnens

ironi ble akterutseilt i samfunnsutviklingen,

som til slutt ble assosiert med møllkuler og

gamle peppermøer, med sparsommelighet

og forfall, som mistet mesteparten av sitt

innbo på en auksjon i 1902, men som ble

fredet av en forutseende riksantikvar (Harry

Fett) i 1923 og kjøpt av Toten museumslag

i 1934. Nå er gården vekket varsomt opp

igjen. Bygningene er restaurert, den 30 mål

store engelske landskapsparken er skjøttet,

og i fjor utga Stiftelsen Toten økomuseum

og historielag oppskriftsamlingen som amt-

manninne Ditlevine Weidemann og hen­

nes døtre Ingeborg Marie, Nahyda og

Amalie etterlot seg.

Spinnesiden

Ikke bare kommer vi familien tettere inn på

livet, men gjennom denne boken trer også

spinnesiden på Stenberg frem i lyset. For

mens amtmannen selv, Lauritz Weidemann,

i kraft av å delta i Riksforsamlingen på

Eidsvoll, fikk sitt navn meislet i stein, sank

minnet om Ditlevine og hennes døtre ned i

folketradisjonen. Altfor ofte har kvinnene

forsvunnet ut kjøkkendøren på denne

måten, mens mennene med sine karrièrer

og livsverk er hyllet av både samtid og

ettertid. En samling med matoppskrifter

handler i dette tilfellet derfor ikke bare om

mat og ernæring, om skikk og bruk eller

kulturhistorisk kuriosa, men like mye om

kvinners ansvar og plikter, om organisering

av en omfattende og krevende husholdning,

om økonomisering med råvarer og

arbeidskraft og om stolthet og æresbegreper

knyttet til hus og hjem. «Mange ganger

i årenes løp», skrev journalisten Ulla

Meyer i boken

Norske mødre

, «når jeg har

beskjeftiget meg med kjente folks vita, har

det slått meg at mødrene liksom er blitt

rent borte, er forsvunnet fra landskapet så

å si; det er så en kunne bli fristet til å tro

at en flerhet av våre berømte landsmenn og

-kvinner var kommet til verden uten mor».

Forstår vi dem rett?

Gamle matresepter lar seg ikke uten videre

oversette til moderne forhold. «Da vi startet

arbeidet med oppskriftene, ble vi ganske

forvirret over skrivefeil, mulige tolknings­

feil av råvarer eller andre navn», skriver for­

fatterne innledningsvis i boken. For hvem

kan vite at «paasteg/posteg» er det samme

som en paté, og at «ratafia» er en sval drikk

med vodka, vin, sukker, bær eller urter?

Skal vi yte menneskene og kulturarven

rettferdighet, er vi derfor avhengig av at det

finnes fagfolk som er fortrolig med tiden,

med språket og forholdene oppskriftene ble

til under. Det er tilfellet med Amtmanninnen

og hennes døtre.

«HELLERLITTFORLITE

ENNLITTFORMEGET»

BESØK

STENBERG PÅ

ØSTRE TOTEN

Amtmannsgården Stenberg

er i dag et friluftsmuseum

som viser 1800-tallets

byggeskikk og sosiale forhold

på Toten. Tunet ligger omgitt

av en park og av åker og eng.

Foruten hovedbygningen fra

1790-tallet består anlegget av

elleve forskjellige hus, samt

en nesten 30 mål stor park i

engelsk landskapsstil. Anlegget

står stort sett uendret fra før

Lauritz Weidemann døde i 1856.

Interiører i hovedbygningen og

drengestua er delvis intakt fra

Weidemanns tid. Amtmannens

døtre, Amalie, Nahyda og

Ingeborg, bodde her sammen

med broren Hannibal, alle

ugifte, til den sistlevende,

Amalie, solgte gården til

gårdbestyreren Jens Stenberg

i 1899. Familien Weidemann

ligger gravlagt på det private

gravstedet bak låven. Mer

informasjon finner du på:

mjosmuseet.no/

museene/stenberg

n

Visst er

Amtmanninnen og hennes døtre

en kulturhistorisk kokebok, men like mye handler den om

embetsmannsstatens vekst og fall, filtrert ned på en familie.

TEKST OG FOTO: SJUR HARBY