AquaVIT nr. 1 - 2021

1|2021 AQUAVIT 19 ambisiøse prosjektet med å restaurere bygningen. Ikke bare var den i svært dårlig stand, men Gjefsjøen fjellgård er også én av fire fjellgårder i Snåsa som mangler veiforbindelse, men også én av to som fremdeles er i drift. Til fots eller på ski er det en seks-syv timers tur inn til Gjefsjøen. Alternativet er båtskyss over fra Bjørkedet på svensk side av Gjevsjøen. I løpet av flere dugnader våren og sommeren 2018 ble bygningen og tømmer­ kassen demontert, før tømmeret vinteren 2019 ble kjørt til bygds med snøscooter. Hos tømrerbedriften Øverbygg på Snåsa ble tømmerkassen satt opp igjen innen­ dørs, og de delene som ikke kunne reddes, ble byttet ut. Vinteren 2020 ble så tømmeret fraktet tilbake til Gjefsjøen på snøscooter, før det tidkrevende dugnadsarbeidet med å sette opp igjen bygningen kunne starte. Tømmerkassen er nå kommet opp igjen på ny grunnmur, og de originale materialene gjenbrukes i den grad det er mulig, slik at bygget skal kunne ivaretas i den originale fremtoningen fra da Operasjon Rype ble gjennomført. Restaureringen startet i mai 2018 og er planlagt ferdigstilt i løpet av 2021. Lager Operasjon Rype-akevitt Idéen om en egen akevitt dukket opp under den første dugnaden på Gjefsjøen, og tanken har fått modne i hodet en stund. Selv leste jeg boken om Gjefsjøgubben som 12-åring og ble fascinert av både historien om Gjefsjøen og om Operasjon Rype. Det er nå spennende å få muligheten til å bidra i arbeidet med restaureringen av Rypes hovedkvarter. Svein Berfjord på Inderøy brenneri og Jim Andre Stene i Trøndelag Sankeri har produsert Gjefsjøakevitten. – Urter og planter som er brukt, er sanket på Gjefsjøen, sier Jim Andre Stene i Trøndelag Sankeri. Originale kart fra Operasjon Rype er brukt til å illustrere etiketten, som er designet av kunstner Heidi Holje. – Gjefsjøakevitt er det interessanteste prosjektet jeg har fått være med på dette året, sier Jim Andre Stene i Trøndelag Sankeri, som ellers leverer bærekraftige, ville planter, smaker og spiselige vekster til restaurantbransjen. – Akevitten har en symbiose mellom historie, sted og lokale ville råvarer som gjør produktet spesielt og representerer bærekraftideologi i finger­ tuppene. Her er det snakk om ville planter, plukket noen meter fra fjellgården som er brukt i produktet, sier Stene. – For oss i Trøndelag Sankeri har det vært spennende å følge prosessen med Svein Berfjord fra Inderøy Brenneri som har destillert seg gjennom planteutvalget for å finne de beste smakene som representerer historien. – Jeg håper mange tar seg tid til både å nyte smaken av historien fra Gjefsjøen fjellgård og tar turen til fjellgården en gang for å oppleve den enorme fjellengen omkranset av høye fjell. Akevitten passer til? Det passer godt å lansere akevitten nå i 2021, når både hovedkvarteret etter planen skal stå ferdig og i anledning av Heimevernets 75-årsjubileum. n Gjefsjøen fjellgård Gjefsjøen fjellgård er én av fire fjellgårder i Snåsa som ikke har veiforbindelse og én av to som fortsatt er i drift. En tur inn til Gjefsjøen er en naturopplevelse i seg selv. I tillegg til gårdsdrift, jakt og fiske tilbyr Gjefsjøen fjellgård også overnatting og servering. Turisme er blitt en stadig viktigere inntektskilde. Trøndelag Sankeri Jim André Stene og Trøndelag Sankeri sanker hver dag eksklusive ville vekster for å tilby kortreist, økologisk og bærekraftig mat og råvarer til bedrifter og privatpersoner. Utvalget er på over 300 ulike produkter innen planter, tang, bær og sopp med leveranser til Oslo og Trøndelag. Bygningen som ble brukt som hovedkvarter før den ble demontert for restaurering. Fotografi fra krigens dager.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy