

2
AQUAVIT
2|2015
PER HARALD
GRUE
President
HVORDAN SKAL VI HOLDE PÅ – OG ØKE – MEDLEMSTALLET?
Dette er et hovedspørsmål for
alle norske kulturorganisasjoner. Norske Akevitters Venner (
NAV
) har fra 2005 og fram til
i dag hatt den sterkeste medlemsvekst av alle de vel 20 organisasjoner som er medlem av
Norges Kulturvernforbund. Vi har økt medlemstallet med vel 50 prosent, men også vi har
nå problemer og har en svak reduksjon i medlemstallet fra 2013 til 2014. Hovedoppgaven
i år og i årene som kommer, blir derfor tosidig. Vi må øke vervingen av nye medlemmer
og bli flinkere til å holde på de medlemmene vi har.
MELLOM FEM OG TI PROSENT AV MEDLEMMENE FALLER BORT HVERT ÅR.
Erfaringene
i både
NAV
og andre kulturorganisasjoner er at en stor del av medlemsmassen er på
vandring. Det er ikke lenger slik at hovedtyngden av medlemmene melder seg inn og
er med «på livstid.» Vi i
NAV
og andre organisasjoner må i økende grad konkurrere med
andre organisasjoner og andre aktiviteter, for at medlemmene vil fortsette å delta og
betale kontingenten. Det betyr at vi i
NAV
må verve 400–700 nye medlemmer hvert år
for å ha et stabilt medlemstall. Det er ingen liten oppgave.
VI MÅ BLI FLINKERE TIL Å HOLDE PÅ MEDLEMMENE.
Det har stor betydning om det årlige
frafallet er fem eller ti prosent. Det er regionene våre som må ta hovedansvaret for å
holde på medlemmene, men kvaliteten på medlemsbladet Aqua
VIT
og andre tiltak fra
NAV
sentralt har også stor betydning. Vi innfører nå et nytt medlemsregister. Dette
gir oss langt bedre oversikt over hvem som ikke betaler kontingenten i tide. Erfaring
fra enkelte av våre regioner er at en ringerunde til dem som ikke har betalt kontingent
og en personlig oppfølging fra det lokale presidentskapet, har ført til at mange fornyer
medlemskapet og føler seg mer velkommen i regionforeningene.
INDIVIDUELL VERVING MÅ TIL.
Vi har mange gode ambassadører for
NAV
som gjør
foreningen kjent og verver nye medlemmer. Disse ildsjelene trenger vi for å opprettholde
og øke medlemstallet. I år har vi satt i gang en vervekonkurranse, der de som verver flest
medlemmer, vil få en hyggelig oppmuntring. Tidligere har vi «premiert» noen få i slike
vervekampanjer. I år vil vi utvide kampanjen og gi en oppmuntring til langt flere av våre
mange ambassadører.
DE GODE REGIONER SKAL PREMIERES.
Det er ingen tvil om at det er de aktive, gode og
veldrevne regionene som har avgjørende betydning for vårt medlemstall og dermed
NAV
s
samlede slagkraft. Det som kjennetegner disse, er at frafallet av medlemmer er lite, og
at nye kommer til. Vi vil derfor i år premiere de regioner som kommer best ut i netto
medlemsutvikling.
VÅRT SISTE MÅL ER Å BLI LANDSDEKKENDE.
Fortsatt er det mange områder i landet, der
vi ikke har regioner. Vi er fortsatt ikke representert i Sogn og Fjordane, og vi har en del
regioner med alt for liten aktivitet. På Akevittrådets møte i september skal vi diskutere
hvordan vi i årene som kommer skal nå frem på disse siste misjonsmarkene for norsk
mat og drikkekultur.
Utgiver:
Norske Akevitters Venner
Aqua
VIT
utkommer fire ganger
årlig og går bare til medlemmer av
Norske Akevitters Venner.
Redaktør:
Sjur Harby
Mobil:
488 97 714
E-post:
sjur.harby@norsk-akevitt.orgSpråkansvarlig:
Tore Rygh
E-post:
juryg@online.noDesign:
Tweed
Trykk:
Merkur Trykk
Opplag:
7.200
Redaksjon avsluttet:
5. juni
Forsidefoto:
Robert Hansen
Foto side 2:
Sjur Harby
www.norsk-akevitt.orgPresident:
Per Harald Grue
Brekkeveien 39
1430 Ås
Telefon:
64 94 30 78
Mobil:
970 33 526
E-post:
pharagru@online.noSekretariat:
Norske Akevitters Venner
v/Lars Ole Ørjasæter
Boks 119 Manglerud
0612 Oslo
Telefon:
23 15 85 00
E-post:
post@norsk-akevitt.orgISSN 1894-986X
n
PRESIDENTEN HAR ORDET
INNHOLD
n
2
|
2015
3
Akevitt på biblioteket
4
Kurs for autoriserte spisesteder
Valfartet til Arcus for å lære
6
Prøv ost og øl!
Vi lar akevitten stå denne gangen
9
Tid for rabarbra
Sommerlig sursøtt
11
Nye akevitter
Prøv noe nytt i glasset!
14
Autorisasjoner
Nummer 30
15
Siden sist
Litt av det som har hendt
19
Arrangementer