AquaVIT nr. 2 - 2018

4 AQUAVIT 2|2018 Det var tidlig i mars måned. Området så fremdeles ut som en byggeplass. Akerselva fløt dovent forbi. Høye gjerder var satt opp rundt det gamle industribygget. Taket var langt fra ferdig. Det var presenninger og stillaser hvor enn du snudde deg. Men til høsten skulle alt være ferdig. Åpningen var satt til oktober samme år. «Forsmak 2012» var en annonsering av det som skulle komme. Høyt spill Selv om interessen var stor, var folk av­ ventende.Kunnenoesliktlykkesietlandder pris betød alt og hvor fire kjeder bestemte utvalget ogmenyen til folk flest? –De satt på gjerdet, sier Landmark. – Vi hadde allerede investert 95 millioner kroner i bygnings­ massenher nede,menbare tre leiekontrakter var signert, da arrangementet gikkav stabelen 2.–3. mars. Vi trengte 32. Det var et høyt spill. Ogmathallen fremsto jo nærmest somet rå- bygg, et tomt skall.Men det gikk over all for­ ventning. Vi hadde med oss 40 forskjellige aktører på arrangementet. Jan Vardøen stilte opp, BodilNordjoredeltok, Bent Stiansenog Sigrid Strætkvern var der. Hanen og Bondens Marked. Utelivs- og matfolk. Valgerd Svar­ stad Haugland kom i egenskap av å være fylkesmann i Oslo-Akershus. I løpet av disse to dagene besøkte 25 000 mennesker Vulkan. De som satt på gjerdet, hoppet ned etterpå og signerte leiekontraktene. Da oktober kom, åpnet Mathallen Oslo og fikk adresse Mari­ dalsveien 17. På torget – Norge har aldri hatt de overbygde mat­ markedene som du finner i land som Italia, Ungarn, Spania, eller for den del, Sverige og Finland, fortsetter Landmark. – Vår tradisjon er torghandelen utendørs som alle norske byer hadde tidligere. Bønder og fiskere solgte sine varer fra boder som ble pakket opp og ned hver dag. I større byer somBergen ogOslo fikk vi av hygieniske årsaker etter hvert og- så egne kjøttbasarer, altså arkadermed rekker av faste boder. Du kan fremdeles se dem i Kirkeristen og på Youngstorget her i Oslo. TRENDER HVA ER EN MATHALL? Alle vet hva et kjøpesenter er for noe. Men en mathall? «Dette blir rock’n’roll», sa han til Horecanytt. Sverre Landmark i Aspelin Ramm Eiendom var for anledningen festivalsjef. «Forsmak 2012» skulle være en internasjonal matfestival avviklet på tuftene til det gamle Vulkan Jernstøberi midt i Oslo. Der hvor det tidligere ble støpt broelementer, skulle matfolket nå få sin storstue. TEKST: SJUR HARBY FOTO: FINN STÅLE FELBERG / MATHALLEN

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy