AquaVIT nr. 3 - 2017

2 AQUAVIT 3|2017 Utgiver: Norske Akevitters Venner Aqua vit utkommer fire ganger årlig og går bare til medlemmer av Norske Akevitters Venner. Redaktør: Sjur Harby Mobil: 488 97 714 E-post: sjur.harby@norsk-akevitt.org Språkansvarlig: Tore Rygh E-post: juryg@online.no Design: Tweed Trykk: Merkur Grafisk as Opplag: 7 000 Redaksjon avsluttet: 05.10.17 Forsidefoto: Roy Leirvik www.norsk-akevitt.org President: Atle Minothi Telefon: 970 47 485 E-post: atle@norsk-akevitt.org Sekretariat: Norske Akevitters Venner v/Lars Ole Ørjasæter Boks 119 Manglerud 0612 Oslo Telefon: 23 15 85 00 E-post: post@norsk-akevitt.org ISSN 1894-986X La den rette komme inn I 2005 var undertegnede delaktig i å åpne en restaurant i Oslo sentrum som tok mål av seg til å vise publikum at øl og mat i kombinasjon var vel så fornuftig som vin og mat. Vi ville vise at øl var mer enn bare pilsen, og at uttrykket «én øl takk» var like meningsløst som å be om «én vin». I tillegg var jo øl noe som tilhørte vår egen kultur og ikke et fremmed­ element fra kontinentet. Kanskje norske råvarer hadde noe for seg utenom en hektisk julesesong? Noen dager etter åpning sto det et bustete og trollaktig fjes i døren og spurte om vi var interessert i å servere ølet hans i restauranten. Ølet var helnorskt med en smaksintensitet og råvarebruk svært ukjent for norske ganer. Mikrobrygg kalte han det. Spen- nende, tenkte vi. Rart, syntes gjestene. I begynnelsen. Ølbryggeren var beskjeden, men samtidig brennende engasjert. Han kunne fortelle at bryggeriet var i ferd med å flytte produksjonen fra garasjen og inn i nye lokaler i en nedlagt kraftstasjon. Året før hadde bryggeriet omsatt for 1,5 millioner, men ambisjonene – og ikke minst drømmene – var store. Det (fremdeles) bustete hodet er bedre kjent som Kjetil Jikiun, og bryggeriet i garasjen var starten på Nøgne Ø. I dag en internasjonal suksess og en Askeladd­ historie som banet vei for den norske ølrevolusjonen. I mikrobryggerienes spede begynnelse var det flere kritiske røster som mente at det ble produsert alt for mange øl som ikke hadde noe for seg. Kvaliteten var ikke god nok, og utvalget for stort. Jeg tør derimot påstå at vi aldri hadde kommet dit vi er i dag uten en slik eksplosiv diffusjon. Så får man heller la markedet regulere hva som blir og hva som forsvinner. I tillegg har mikrobryggeriene vært merkelig lite opptatt av hemmeligheter. Kunn- skapsdelingen har gitt resultater. En praksis vi også har sett gi suksess i it-bransjen. Samarbeid er den nye konkurransen. I denne utgaven kan du lese om mikrodestillatøren Kimerud i Lier. En liten og selvstendig produsent som produserer akevitten på låven. Ydmyk, men med store drømmer og ambisjoner. Kjenner du igjen historien? Jeg stiller meg herved bak Kimerud og alle de som har en drøm om å starte opp et akevittdestilleri. Samtidig oppfordres de store til å hjelpe de små. Alle er vi tjent med å se akevitten vokse. PRESIDENTEN HAR ORDET ATLE MINOTHI President Artikler mottas på norsk. Tekst, bilder og billedtekst skal sendes på e-post (eventuelt cd) til redaktøren: sjur.harby@norsk-akevitt.org . En artikkel må ikke overstige to a4-sider med 12 punkt skrift i 1,5 linjeavstand. Fotografier leveres digitalt i høyeste oppløsning (eventuelt papirbilder). Navn på fotograf skal medfølge, og rettigheter må være avklart. Andre illustrasjoner etter avtale. Frister for innlevering av stoff i 2017: 4: 22. november Forfatterinstruks FOTO:THEA KATHRIN HVEEM NYGAARD

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy