AquaVIT nr. 3 - 2018

14 AQUAVIT 3|2018 For å roe ned nervene startet finalistene med en fagdag hos Arcus på Gjelleråsen. Deltakerne fikk en omvising på destilleriet og en innføring i hvordan akevitt lages av Arcus’ Master Blender Ivan Abrahamsen. Deltakerne besøkte også bøkkerverkstedet, der bøkkere (tønnemakere) vedlikeholder bedriftens 7 000 eikefat. Linie «The Journey» Målet med Linie «The Journey» er å skape en cocktail med Lysholm Line Aquavit som hovedkomponent. Cocktailen skal dessuten hente inspirasjon fra ett av landene langs reiseruten, altså Norge, Tyskland, England, USA ,Panama,NewZealand,Australia,Singa- pore, Kina, Korea, Japan og Mexico. Internasjonal oppmerksomhet Akevitt er i vinden som aldri før, og denne konkurransen har fått mye internasjonal oppmerksomhet. – Den norske akevitten har tatt cocktailentusiaster over hele verden med storm, og det er tydelig at mange har et brennende engasjement for både bar­ tenderyrket, Lysholm Linie Aquavit og kon­ kurransen, sier Romain Jourdan, Category Manager for International Premium Spirits i Arcus og ildsjelen bak konkurransen. – Det er stor interesse for akevitt blant unge bar­ tendere, fordi akevitt oppfattes som en langt mer spennende base i cocktails enn annet brennevin. Til årets konkurranse har vi mottatt mer enn 200 forslag, og kvaliteten og kreativiteten er stor blant deltakerne. Det norske bidraget Med innledende runder i henholdsvis Tysk­ land, Danmark, Sverige, Finland, Sveits, Østerrike og Norge har over 200 deltakere kjempet om plass i finalen, men bare elleve kvalifiserte seg til denne. Én av dem var Moldegutten Odd Fjeldsgaard Rasmussen. Rasmussen er til daglig Bar Manager på Lukket Selskap i Bergen. I finalen kapret han seg en plass med sin cocktail «Charter Line». – Denne cocktailen er basert på nord- menn og deres ferd til varmere klima, til et sted kalt «Syden». Mange nordmenn pakker med seg norsk mat og drikke, når de reiser utenlands, da spesifikke produkter ikke er tilgjengelige i «Syden». Forskning fra 2014 viser at de tre mest populære produktene nordmenn tar med til «Syden», er kaffe, knekkebrød og brunost.Min cocktail bygger på disse produktene, uttaler Rasmussen Jury i verdensklasse Leder av juryen var Monica Berg. Med seg hadde hun kongen av mixology, Aklex Kratena, stjernebartender fra Paris, Carina Soto Velasquez samt Ivan Abrahamsen fra Arcus. Juryen vektet fire kriterier i sin be- dømmelse av drinkene og finalistene; ut- seende, smak, historie og ikke minst originalitet. Damene slår gutta i mixology Årets konkurranse var den tredje i rekken, og i de to foregående årene har to kvinner gått seirende ut av konkurransen. I år skjedde det igjen. Tyske Peggy Knuth, som var én av to kvinner i finalen, stakk av med den gjeve førsteplassen med sin cocktail «Eastcoast Park». Knuth er til daglig barsjef på Salut! Bar i Berlin. Til tross for sin forkjærlighet til det norske brennevinet og Lysholm Linie Aquavit var dette første gang Knuth konkurrerte i Linie «The Journey». Bedre enn noen sinne – Årets Linie «The Journey» var større og bedre ennnoensinne, og årets vinner, Peggy, hadde en veldig personlig og fin present­ asjon, men kanskje viktigst av alt, hun hadde en fantastisk drink! Lysholm Linie Aquavit kom godt frem, smakene var balanserte, og dette er virkelig en drink man har lyst til å drikke om igjen! Det høres klisjé ut, men det enkle er ofte det beste!», sa juryleder Monica Berg. Forventet ikke å vinne –Jeghaddeikkeforventetåvinne.Jeghadde jo et visst håp om å nå helt opp, men jeg hadde virkelig ikke regnet med det. Etter minmening er Lysholm Linie Aquavit og Pan-dan perfekte partnere, akkurat som elskere, og jeg er så glad for å kunne inn­ lemme mine egne preferanser i en drink, og at dommerne likte det. Jeg syns det også er kjempegøy og spennende at jeg nå skal få muligheten til å lage min egen linjeakevitt med Ivan, og at den blir sendt på den samme reisen som Lysholm Linie Aquavit. Det er jo utrolig artig. Jeg må si jeg er veldig fornøyd med kveldens utfall, repliserte Knuth. Egenlaget akevitt på førsteklassereise Finalistene i Linie «The Journey» kjempet nemlig ikke bare om den prestisjetunge førsteplassen, men også om en unik opp­ levelse; muligheten til å lage sin egen norsk, fatmodnet Linie Aquavit. Knuth skal nå sammen med Ivan Abrahamsen lage sin personlige blend, som vil legge ut på den samme reisen LysholmLinie Aquavit har gjort i alle disse årene – over ekvator to ganger.  ÅRETS LINIE «THE JOURNEY»NYTT OM AKEVITT Mandag 27. august kjempet bartendere fra hele Europa om den prestisjetunge førsteplassen på Ingierstrand bad utenfor Oslo.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy