AquaVIT nr. 3 - 2019

3|2019 AQUAVIT 5 Jubileumsakevitt Norske Akevitters Venner ble stiftet 16. desember 1999. De 100 deltakerne på stiftelsesmiddagen ante nok lite om hva som kom til å skje med akevittkategorien de kommende årene. For eksempel: n at antallet akevitter i Vinmonopolets hyller skulle gå fra ti til nesten 300 varianter – og da regnes kun de norske n at hver by og bygd i Norge med respekt for seg selv ville ha sin egen akevitt. n at antall destillerier og produsenter ville øke fra kun én til et dusin n at vi skulle få «Norsk fatmodnet akevitt» inn i EU s lovverk n at medlemstallet i Norske Akevitters Venner ville nå 8000 16. desember 2019 passerer organisasjonen 20-årsmilepælen – og dette fortjener selv­ sagt en egen akevitt. Norske Akevitters Venner Jubileum 20 år er produsert og tappet på Atlungstad Håndverksdestilleri AS . Akevitten er en blanding av forskjellige edle dråper – blant annet en liten rest fra fatet som ble lagt inn ved stiftelsen i 1999. Akevitten inneholder også akevitt fra et Gammel Opland-fat som er modnet på Atlungstad, en fem år gammel akevitt på Lysholm-resept, akevitt fra et Løiten- fat som er modnet på Atlungstad, akevitt som er modnet på et madeirafat samt toppdressing fra utvalgte restpartier fra Atlungstads kjeller. Akevitten har også et innslag av Atlungstad Taffel for å øke karveinnslaget.  Norske Akevitters Venner Jubileum 20 år har rik og rund smak av fat, karve, anis og litt sitrus. Duftbildet har en kompleks aroma av sherryfat, kombinert med toner av karve, sitrus, vanilje og en anelse sødme. Fargen er dyp gyllen.  Norske Akevitters Venner Jubileum 20 år er tappet i et opplag på 3000 flasker. Flaskestørrelsen er 50 cl, sukkerinnholdet er fire gram per liter og alkoholinnholdet er 40 volumprosent. Norske Akevitters Venner Jubileum 20 år ble tilgjengelig på Vinmonopolets bestillingsutvalg fra 6. september 2019. n JUBILEUMSAKEVITTEN: Etiketten er tegnet av Mats Nyquist som er Art Director i Kikkut kommunikasjon.  – Vi er gått fra en organisasjon som skulle redde den norske akevitten på norske hender til å bli en forvalter og formidler av norsk mat- og drikkekul- tur. I det ligger både det å ta vare på det som har vært, men også bruke denne kunnskapen i nye sammenhenger. Og skal vi tiltrekke oss flere og yngre med- lemmer, må vi fornye oss. Vi ser at neste generasjon kokker og bartendere, pro- dusenter og forbrukere søker mot røt- tene igjen, mot det genuine og det nor- ske, men også det kontinentale og det nye. Og en levende tradisjon fornyer seg hele tiden. Vår oppgave må være å stimul- ere. Gamle teknikker kommer til heder og verdighet igjen. Ikke som en kopi av det gamle, men brukt i nye sammenhenger, slik som fermentering. Det er slik en tradisjon føres videre.  – Og i 2020 skal vi vokse til 10 000 medlemmer? Realistisk?  – Om vi klarer det? Det betyr at hver og én av oss må verve et kvart medlem. Når vi ser hva enkelte ververe har klart tidligere, bør vi andre klare én enkelt. Men først er det jubileum. n BEGGE FOTO: SJUR HARBY

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy