Bilag til AquaVIT nr. 2 - 2021

53 SomNorges kanskje mest erfarne akevitt-skapere høster de nå internasjonal anerkjennelse for sine nye produkter. Heftige ambisjoner, ville kvalitets­ krav og kjærlighet til hånd- verket har på et drøyt år resultert i MEIR-akevitt. Ivan Abrahamsen og Rune Laugen har tilsammen 25 års erfaring med å utvikle nye akevitter og å forvalte en stolt, norsk akevittarv. I 2020 startet de egen virksomhet. Nå følger de drømmen om å skape egne akevitter under MEIR-flag- get. Ambisjonen er å forløse potensialet for akevitt og vise verden hva akevitt er og kan være. For å klare dette arbeider de etter filosofien «alene kan du bli god, sammen med andre blir du best». Det inkluderer alt fra å samarbeide med dedikerte mennesker over hele verden, til å dele eget materiale for å hele tiden kunne by på en enda bedre smaksopplevelse. – Selv om lovverket ikke krever det, deklarerer vi eksempelvis alltid alle ingredienser. Med åpenhet og høye kvalitetskrav, kombinerer vi det beste fra de etablerte tradisjonene med innovativ produktutvikling, sier Abrahamsen. Norge og Tyrol Det enkleste for duoen hadde vært å innta rollen som lisensprodusent og satt etiketten på noe andre lager. Det var imidlertid fullstendig uaktuelt. – Vi har kompetansen og er liden- skapelig opptatt av å ha kontroll og å være tilstede i hele prosessen for å lage en moderne akevittopplevelse. Vi er «hands on» på alt fra destillasjon og konseptutvikling til fatmodning, filtrering og tapping, sier Abrahamsen. Det har altså resultert i prisbelønte akevitter. MEIR-produktene produseres i dag både i Norge og i Italia. For akevittene som må tilfredsstille kravene til «Norsk akevitt», samarbeider de med OSS Craft Distillery i Bergen. Her produseres «MEIR Classic» og jule­ akevitten «MEIR Jul». Som første akevittprodusent produserer de også to akevitter i Italia. «MEIR No. 1» og «MEIR Pink» lages i Syd-Tyrol i tett samarbeid med fruktbrennevinsdestille- riet Roner Brennerei. Akevitt er populært, i Norge har salget økt voldsomt og ute i verden er akevitt i ferd med å bli en kjendis i cocktailbarene. Potensialet rundt å fornye og inspirere med norsk akevitt, er ifølge Abrahamsen og Laugen betydelig, ikke minst utenfor Skandi­ navia, ifølge de to. – Vi tror på å fornye for å kunne bevare. Vi jobber dedikert for å forvalte den snart 500 år gamle arven til vår kanskje mest folkekjære tradisjonsdrikk på best mulig måte. Derfor utviklet vi en helt ny metode for å lage «Norsk fatmodnet akevitt» da vi skapte Classic. I samarbeid med verdensledende ekspertise i Cognac, spesialutviklet vi en boisé (eikeuttrekk) skreddersydd for fatmodning av akevitt. I tillegg tar vi akevitten i en bærekraftig retning. Eik er en begrenset ressurs og bør forvaltes med forsiktighet, sier Abrahamsen. Samtidig er de godt fornøyde med mottakelsen de to innovative akevittene beregnet på drinker og coctails får. «MEIR No. 1» og «MEIR Pink» er nå i ferd med å bli en favoritt hos bartendere i inn- og utland, og det eksporteres til både Sverige og det viktige tyske markedet. Tilbakemelding­ ene på de digitale smakingene for bartendere og journalister er over­ veldende positive, avslutter Laugen. Etablert: 2020 Leieproduksjon hos: OSS Craft Distillery og Roner Brennerei. Produktkategorier: Akevitt. Kontaktdata: E-post: rune@rebelgroup.no Telefon: 936 56 341 Nettside: www.meiraquavit.com Rebel Spirits, Oslo

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3Mzgy